Proloquo2Go is een iOS app die een stem geeft aan mensen die niet kunnen praten en die alledaagse communicatie en taalontwikkeling ondersteunt. Proloquo2Go is bedoeld voor mensen met autisme, het syndroom van Down, cerebrale parese en andere spraak beperkingen. Sinds 2009 heeft deze prijswinnende app meer dan 175.000 gebruikers in het Engels, Frans en Spaans geholpen. Proloquo2Go is geschikt voor iPad, iPhone, iPod touch en Apple Watch.

Er zijn naar schatting in Nederland meer dan 600.000 mensen die zich niet verstaanbaar kunnen maken met hun eigen stem.* Het AssistiveWare team heeft zich bijna een jaar lang verdiept in de Nederlandse kernwoorden, grammatica en taalontwikkeling. Op basis van dit onderzoek is een versie voor de Nederlandse taal gemaakt.

“De app biedt voor onze cliënten de mogelijkheid om te kunnen communiceren op de manier zoals ze willen, waarover ze willen en met wie ze willen. Daarnaast is hij gebruiksvriendelijk zodat hij voor alle communicatie partners goed te gebruiken is,” zegt Barbara van ‘t Westende, logopedist bij Emilius school en SWZ Zonhove.

Mensen die niet kunnen communiceren worden vaak onderschat. Door toegang tot communicatie te bieden biedt je ze, naast het vermogen te praten, de mogelijkheid van ontwikkeling en ontplooiing. Dit geeft ook hen de kans te laten zien wie ze werkelijk zijn.

“Als een Nederlands bedrijf, is dit een bijzondere lancering voor ons. We weten dat er zo veel Nederlands-en Vlaamstalige mensen zijn die geen mogelijkheid hebben om zichzelf mondeling goed uit te drukken. Wij zijn vast beraden om dit te veranderen”, aldus David Niemeijer, directeur en oprichter van AssistiveWare.

Bron

*Van Balkom, H. (2012): Uit Jezelf!:Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 51(5), 203-219

Over Proloquo2Go

• Proloquo2Go is een op pictogrammen gebaseerde communicatieoplossing voor mensen die niet kunnen praten. Het ondersteunt ook hun taalontwikkeling. De app is geschikt voor zowel beginnende sprekers als meer gevorderden.
  • Na Engels, Spaans en Frans is Nederlands de vierde taal waarin de app beschikbaar is. De app ondersteunt tweetalig gebruik en je kan tijdens de zinsopbouw van taal te veranderen. Met de app kunnen gebruikers namelijk direct wisselen naar een andere taal, en zelfs twee talen gebruiken in één zin. In alle talen behoudt het vocabulaire zijn indeling, zodat navigatie, categorisatie en andere functies altijd op dezelfde manier werken.
  • Vanaf vandaag ondersteunt Proloquo2Go nu ook Nederlandse en Belgische gebruikers met regiospecifieke vocabulaires en negen tekst-naar-spraakstemmen: vier Nederlandse en vijf Vlaamse.
  • Proloquo2Go is te koop in de App Store voor EUR 279,99

Over AssistiveWare

• Sinds de oprichting in 2000 heeft AssistiveWare zich dankzij zijn innovaties gevestigd als toonaangevende ontwikkelaar van ondersteunende technologie software voor iOS en macOS.
  • AssistiveWare streeft ernaar om een verschil te maken in het leven van mensen. Om dit doel te bereiken wordt nauw samengewerkt met de therapeuten, ouders en volwassenen die hun apps gebruiken.